2. Minä ja minun koulutukseni
Toisen tapaamisen aiheet:
- itsensä esittely: nimi, ikä, mistä olet kotoisin, missä asut, missä olet opiskellut,
1b) Millainen olet kielenoppijana; millä tavoin opit eri kieliä parhaiten?
Käy etukäteen testaamassa, millainen kielenoppija olet: testiin
-millainen kielenoppija olit testin perusteella? Valmistaudu kertomaan vieraalla kielellä.
2. Laadi 5 kysymystä tutustumisen tueksi (mitä kysyisit
vieraskieliseltä opiskelijalta?)
- Kielivalmennuskurssin sisällön ja
tavoitteiden esittely
- Itsensä esitteleminen ja toisiin tutustuminen
- Omasta koulutuksesta kertominen
Tällä tapaamiskerralla keskustellaan aluksi siitä, mitä tavoitteita kielivalmennuksella on ja mitä kurssi sisältää.
Kerrataan keskustellen, kuinka esitellä itsensä vieraalla kielellä (ennakkotehtävä 1). Jokainen opiskelija esittelee itsensä vuorollaan.
Keskustelu jatkuu esittelykierroksen jälkeen niin, että opiskelijat kyselevät toisiltaan sellaisia kysymyksiä, joita on tapana kysyä uusilta tuttavuuksilta (ennakkotehtävä 2).
Lopuksi keskustellaan omasta tämänhetkisestä koulutuksesta (ennakkotehtävä 3).
Lopuksi keskustellaan omasta tämänhetkisestä koulutuksesta (ennakkotehtävä 3).
Ennakkotehtävät:
1. Valmistaudu esittelemään itsesi.
1a) Kuka minä olen- itsensä esittely: nimi, ikä, mistä olet kotoisin, missä asut, missä olet opiskellut,
missä nyt opiskelet jne
- keitä perheesesi kuuluu, kerro myös muista sukulaisistasi jotain
- mitä harrastat (kuinka usein, missä ja kenen kanssa jne.)
Käy etukäteen testaamassa, millainen kielenoppija olet: testiin
-millainen kielenoppija olit testin perusteella? Valmistaudu kertomaan vieraalla kielellä.
Valitse alla olevasta taulukosta useimmin käyttämääsi tapaa oppia sanastoa.
MILLAINEN
KIELENOPISKELIJA OLEN?
|
KYLLÄ
|
EI
|
1. Pyrin painamaan mieleen uusia sanoja käyttämällä
niitä puhuessani tai kirjoittaessani.
|
||
2. Ryhmittelen opeteltavat sanat merkityksen mukaan.
|
||
3. Kun olen opetellut listan/ryhmän sanoja, tarkistan
opinko ne todella.
|
||
4. Yhdistän juuri oppimani sanat jo aiemmin oppimiini
sanoihin.
|
||
5.
Kertaan säännöllisesti jo oppimiani sanoja.
|
||
6. Järjestelen uutta sanastoa aiheen mukaan, esim.
miellekarttojen avulla.
|
||
7. Yritän löytää oppimilleni sanoille samaa
tarkoittavia sanoja (synonyymejä).
|
||
8. Kuvien piirtäminen helpottaa uusien sanojen
mieleenpainamista.
|
||
9. Muistan uuden sanan paremmin, jos yhdistän
opeteltavan sanan äänneasun mielikuvaan tai kuvaan sanasta.
|
||
10. Muistan uuden sanan muodostamalla mielikuvia
tilanteista, joissa sanaa saatettaisiin käyttää.
|
||
11. Riimit auttavat minua muistamaan uusia sanoja.
|
||
12. Muistan uusia sanoja muistelemalla niiden sijaintia
sivulla, taululla tai vaikkapa liikennemerkissä.
|
||
13. Toistan uusia sanoja joko ääneen tai kirjoittaen
niitä useita kertoja.
|
||
14. Löydän uuden sanan merkityksen pilkkomalla sanan
osiin, jotka ymmärrän.
|
||
15. Keksin itse uusia sanoja, jos en tiedä oikeita
kohdekielellä.
|
||
16. Kun en saa mieleeni jotain sanaa keskustelun
aikana, käytän eleitä.
|
||
17. Kun opettelen uutta sanaa, pyrin yhdistämään sen jo
osaamiini muihin sanoihin.
|
1c) Valmistaudu
keskustelemaan, miten aiot harjoitella kieltä ennen vaihtoon lähtöä:
Anna
esimerkki tilanteesta (teksti, kuva, video jne)
KUINKA
VOIN OPISKELLA KIELTÄ ENNEN VAIHTOON LÄHTÖÄ:
LUEN
AIKAKAUSILEHTIÄ
|
LEHTI:
|
LUEN
SARJAKUVIA
|
LEHTI/KIRJA:
|
ETSIN
TIETOA NETTISIVUILTA
|
NETTISIVU:
|
KUUNTELEN
KOHDEMAAN MUSIIKKIA
|
ARTISTI:
|
KATSELEN
TV:TÄ
|
OHJELMAT:
|
KATSELEN
ELOKUVIA
|
ELOKUVAN
NIMI:
|
LUEN
HARRASTUKSEENI LIITTYVIÄ AIHEITA
|
MITÄ:
|
LUEN
SANOMALEHTIÄ
|
LEHTI:
|
MITEN MUUTEN
|
ANNA
ESIMERKKEJÄ:
|
1d) Valmistaudu
kertomaan vieraalla kielellä, mitä odotat tulevalta ulkomaan työssäoppimisjaksolta
Kommentit
Lähetä kommentti