2. Minä ja minun koulutukseni

Toisen tapaamisen aiheet:

  • Kielivalmennuskurssin sisällön ja tavoitteiden esittely
  • Itsensä esitteleminen ja toisiin tutustuminen
  • Omasta koulutuksesta kertominen 

Tällä tapaamiskerralla keskustellaan aluksi siitä, mitä tavoitteita kielivalmennuksella on ja mitä kurssi sisältää.

Kerrataan keskustellen, kuinka esitellä itsensä vieraalla kielellä (ennakkotehtävä 1). Jokainen opiskelija esittelee itsensä vuorollaan.

Keskustelu jatkuu esittelykierroksen jälkeen niin, että opiskelijat kyselevät toisiltaan sellaisia kysymyksiä, joita on tapana kysyä uusilta tuttavuuksilta (ennakkotehtävä 2). 

Lopuksi keskustellaan omasta tämänhetkisestä koulutuksesta (ennakkotehtävä 3). 

Ennakkotehtävät:

1. Valmistaudu esittelemään itsesi. 
1a) Kuka minä olen
- itsensä esittely: nimi, ikä, mistä olet kotoisin, missä asut, missä olet opiskellut,
missä nyt opiskelet jne
- keitä perheesesi kuuluu, kerro myös muista sukulaisistasi jotain
- mitä harrastat (kuinka usein, missä ja kenen kanssa jne.)


1b) Millainen olet kielenoppijana; millä tavoin opit eri kieliä parhaiten?
Käy etukäteen testaamassa, millainen kielenoppija olet: testiin 
-millainen kielenoppija olit testin perusteella? Valmistaudu kertomaan vieraalla kielellä.


Valitse alla olevasta taulukosta useimmin käyttämääsi tapaa oppia sanastoa.

 MILLAINEN KIELENOPISKELIJA OLEN?
 KYLLÄ
 EI
1.  Pyrin painamaan mieleen uusia sanoja käyttämällä niitä puhuessani tai kirjoittaessani.


 2. Ryhmittelen opeteltavat sanat merkityksen mukaan.


 3. Kun olen opetellut listan/ryhmän sanoja, tarkistan opinko ne todella.


 4. Yhdistän juuri oppimani sanat jo aiemmin oppimiini sanoihin.


 5. Kertaan säännöllisesti jo oppimiani sanoja.


 6. Järjestelen uutta sanastoa aiheen mukaan, esim. miellekarttojen avulla.


 7. Yritän löytää oppimilleni sanoille samaa tarkoittavia sanoja (synonyymejä).


 8. Kuvien piirtäminen helpottaa uusien sanojen mieleenpainamista.


 9. Muistan uuden sanan paremmin, jos yhdistän opeteltavan sanan äänneasun mielikuvaan tai kuvaan sanasta.


 10. Muistan uuden sanan muodostamalla mielikuvia tilanteista, joissa sanaa saatettaisiin käyttää.


 11. Riimit auttavat minua muistamaan uusia sanoja.


 12. Muistan uusia sanoja muistelemalla niiden sijaintia sivulla, taululla tai vaikkapa liikennemerkissä.


 13. Toistan uusia sanoja joko ääneen tai kirjoittaen niitä useita kertoja.


 14. Löydän uuden sanan merkityksen pilkkomalla sanan osiin, jotka ymmärrän.


 15. Keksin itse uusia sanoja, jos en tiedä oikeita kohdekielellä.


 16. Kun en saa mieleeni jotain sanaa keskustelun aikana, käytän eleitä.


 17. Kun opettelen uutta sanaa, pyrin yhdistämään sen jo osaamiini muihin sanoihin.



1c) Valmistaudu keskustelemaan, miten aiot harjoitella kieltä ennen vaihtoon lähtöä:

Anna esimerkki tilanteesta (teksti, kuva, video jne)

KUINKA VOIN OPISKELLA KIELTÄ ENNEN VAIHTOON LÄHTÖÄ:

 LUEN AIKAKAUSILEHTIÄ
LEHTI:
 LUEN SARJAKUVIA
LEHTI/KIRJA:
 ETSIN TIETOA NETTISIVUILTA
NETTISIVU:
 KUUNTELEN KOHDEMAAN MUSIIKKIA
ARTISTI:
 KATSELEN TV:TÄ
OHJELMAT:
 KATSELEN ELOKUVIA
ELOKUVAN NIMI:
 LUEN HARRASTUKSEENI LIITTYVIÄ AIHEITA
MITÄ:
LUEN SANOMALEHTIÄ
LEHTI:
MITEN MUUTEN
ANNA ESIMERKKEJÄ:

1d) Valmistaudu kertomaan vieraalla kielellä, mitä odotat tulevalta ulkomaan työssäoppimisjaksolta



2. Laadi 5 kysymystä tutustumisen tueksi (mitä kysyisit vieraskieliseltä opiskelijalta?)

3. Valmistaudu kertomaan omasta koulutuksesta
Quizlet (englanninkielinen tehtävä) 

Quizlet  (ruotsinkielinen tehtävä)

Här kan du läsa om din utbildning på svenska (närvårdarutbildning i nötskal):



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Course feedback time :)